Carnivore diet aneb když lidé jí jen maso

Carnivore diet aneb když lidé jí jen maso

V poslední době se ke slovu čím dál častěji dostávají netradiční způsoby stravování. Ať už se jedná o množství různorodých diet, které slibují vysněné postavy „do sedmi dní“, nebo o stravování, která mají za cíl kompletní změnu a dlouhodobé zlepšení životního stylu, je zkrátka z čeho vybírat. Asi nejvíce je slyšet o vegetariánství či veganství, které je známé absencí masa a v případě veganství i živočišných produktů. Ne každý už ale ví, že existuje také druhý extrém, i když méně známý. Tím je takzvaná „carnivore diet“, tedy strava, která obsahuje výhradně maso.

Během této diety lidé konzumují pouze živočišné produkty tedy červené maso, ryby a drůbež. Uzenářství je tak pro tyto lidi nový supermarket. Během diety mohou být povoleny i některé další potraviny, avšak pouze živočišného původu. Dát si maso k obědu i k večeři není pro většinu lidí nic nepředstavitelného. I ten největší milovník masa však může mít problém sníst maso na snídani. Představa nahrazení sladkého pečiva s marmeládou nebo cereálií s mlékem například domácí tlačenkou, může být pro většinu lidí až nechutná.

Nicméně je třeba si uvědomit, že masová dieta nespadá do kategorie redukčních diet, které by měly za cíl nějak esteticky vylepšit náš zevnějšek. Jedná se spíše o životní styl. Pro někoho může znít absurdně, že zastánci této diety důrazně doporučují z jídelníčku vynechat veškeré ovoce a zeleninu, které podle jejich soudu tělo nepotřebuje, či mu dokonce neprospívá. Jakoby všechno to, co nás rodiče od malička učili, masová dieta rázem smetla ze stolu. Ještě větším překvapením může být, že během masové diety se doporučuje jíst maso, které obsahuje hodně tuku, tedy například hovězí.

Lidé, kteří se rozhodnou praktikovat masovou dietu, se dělí do dvou skupin. Ti radikálnější konzumují jen a pouze maso a pijí čerstvou vodu. Druhá forma diety je tvořena z 95 % produkty masné výroby a z 5 % je doplněna vejci, sýrem, případně mořskými plody. V obou případech je však zakázáno konzumovat jakékoliv potraviny rostlinného původu.

Velkou nevýhodou tohoto typu stravování je její jednostrannost. Strava postrádá pestrost a vyváženost a při její aplikaci hrozí zvýšení hladiny škodlivého cholesterolu v krvi, nedostatek živin a některých vitamínů. Tento typ diety navíc není vhodný pro každého. Obloukem by se mu měly vyhnout osoby trpící srdečně-cévními chorobami, diabetem nebo onemocněním ledvin. Za pozitivní přínos diety se na druhou stranu považuje snížení konzumace cukrů, snížení rizika vzniku obezity či problémů s játry.