I na uzeninách se dá pochutnat si zdravěji

I na uzeninách se dá pochutnat si zdravěji

O tom, jak jsou uzeniny škodlivé se můžete dočíst mnoho. Právě vysoké spotřebě uzenin je připisovaná rakovina tlustého střeva a jsou prokázaným karcinogenem. Pokud však tuto pochoutku milujete, není třeba hned panikařit a vyhazovat všechny salámy do koše. Stejně jako se vším, co je dobré a zároveň škodlivé i u salámů se dají najít takové, které vašemu zdraví v malém množství neuškodí a dají se konzumovat tak, aby rizika byla co nejmenší. Vždy to jde i zdravěji. Záleží na tom, zda umíte uzeniny správně nakupovat a vhodně jíst.

Hlavním problémem ve většině uzenin je vysoký podíl solí, tuků, vody i kořenících směsí, které zvýrazňují chuť a barvu. Z toho plyne, že hlavní zásadou, kterou je třeba se při nákupu uzenin řídit je, si pozorně číst složení, především se zaměřit na podíl masa který by měl být alespoň nad 80 %, obsah soli, u té je maximální přijatelná hranice 2,5 %, vody a tuků jejichž rozmezí je 3-5 %. I u pultových uzenin neváhejte se vyptat na jejich složení, pokud prodejce nemá co skrývat, bude ochotný vám ho sdělit. Pokud si myslíte, že kvalitní uzeniny seženete za nízkou cenu, bohužel jste na omylu. Za kvalitu se platí a pokud se chcete vyhnout škodlivým látkám a s čistým svědomím si pochutnat na salámu, vyplatí se si připlatit.

I to jak skladujete trvanlivé uzeniny má vliv na jejich kvalitu a trvanlivost. I když ve svém názvu mají trvanlivé, jsou náchylné na teplotu, a proto je nejlepší je skladovat v lednici kde je 0-5 °C. Pokud však jdete na horskou túru a do batohu si přibalíte salám, za jeden den se mu nic nestane a může posloužit jako dobrý zdroj bílkovin. Pokud vás však honí mlsná večer, uzeniny samotné na večeři nejsou to nejzdravější, co jde. Proto je kompenzujte zeleninou, která obsahuje mnoho antioxidantů a škodlivost uzenin vyrovná. Vždy se však drže pravidla, že méně je lépe a občas si dopřát kolečko salámu nebo plátek šunky neškodí. Dokud jsou uzeniny jen doplňkem a zpestřením stravy, nemusíte se bát.