Jak funguje elektronická neschopenka a kdo ji vystavuje?

Jak funguje elektronická neschopenka a kdo ji vystavuje?

Každého z nás jednou za čas navštíví nemilá návštěva v podobě nějaké nemoci. Ať už se jedná o drobné nachlazení, či závažnější chřipku, všechny tyto nečekané společnice nám mohou v životě na pár dní až týdnů nadělat nepořádek. Jedním z nich je i fakt, že může dojít k pracovní neschopnosti, či můžeme nakazit své kolegy.

V takovém případě je na místě potvrzení od lékaře o pracovní neschopnosti. V době, kdy se internet stal nedílnou součástí našich životů přichází i elektronická podoba “neschopenky”. Co je to eNeschopenka a jak k ní přijít?

Co je to eNeschopenka

Když se kvůli nemoci nemůžete dostavit do práce, lékař vám má možnost vystavit potvrzení o dočasné pracovní neschopnosti, které je mezi veřejností též známé jako “neschopenka”.

V dnešní době se tento průkaz skládá ze dvou částí.

První část dostane nemocný zaměstnanec, který o neschopenku požádal. Jde o Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce.

Lékař je zároveň povinen druhou část neschopenky posílat na úřad. Jelikož je tato část posílána elektronicky, používá se pro ni výraz elektronická neschopenka – zkráceně eNeschopenka.

K čemu slouží elektronická neschopenka?

 Opět tu platí podobná pravidla jako u běžné neschopenky. Vzhledem k tomu, že jde o potvrzení, že zaměstnanec není dočasně schopen pracovat, nemůže zároveň dostat běžnou výplatu. Má-li ale tento zaměstnanec potvrzenou neschopenku, dostává za tyto pracovně-neschopné dny finanční náhradu v podobě části ze své běžné výplaty. O náhradní peníze tak pomocí eNeschopenky za Vás žádá lékař a vy se o tuto záležitost dále nemusíte starat.

Jak získat eNeschopenku

Stejně jako u klasické neschopenky se musí nemocný zaměstnanec dostavit ke svému obvodnímu lékaři. Ten následně na základě vyšetření, které musí v tomto případě vést k potvrzení o pracovní neschopnosti vyšetřovaného,  může nemocnému vystavit eNeschopenku, kterou pošle do příslušného systému.

Informaci o vystavení eNeschopenky nemocný následně obdrží a může ji sdílet se svým zaměstnavatelem. Výhodou je, že má zaměstnavatel přehled o pracovní neschopnosti svých zaměstnanců v reálném čase a nemusí čekat na fyzické potvrzení o pracovní neschopnosti.

Místo původních pěti papírů jen jeden

Původní neschopenky se skládali z pěti dílů. Od roku 2020 a nástupu eNeschopenek se skládají pouze ze 3 částí: 

část povinnost
1. Hlášení vašemu ošetřujícímu lékaři o vzniku dočasné pracovní neschopnosti
2. Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce
3. Hlášení vašeho ošetřujícího lékaře o ukončení dočasné pracovní neschopnosti

Pro nemocného zaměstnance je však důležitý pouze druhý výše zmíněný bod – Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce. Díl první a třetí při vzniku a ukončení pracovní neschopnosti  elektronicky odesílá na Českou správu sociálního zabezpečení.

Důležité je zmínit, že nemocný nemusí odevzdávat Průkaz v papírové podobě, který od lékaře dostal, nicméně stále musí svého zaměstnavatele informovat o své nemoci a to emailem, telefonicky, nebo případně SMS zprávou. 

Jaká pravidla platí na eNeschopnece?

Nemocný má na neschopence i nadále hned několik povinností:

  •     sdělit svému lékaři, na jaké adrese se v době pracovní neschopnosti bude    vyskytovat
  •     řádně označit zvonek bydliště svojí jmenovkou
  •     předložit platný průkaz totožnosti, o který ho kontrola požádá
  •     rovněž předložit Průkaz o pracovní neschopnosti, který mu byl lékařem vystaven
  •     opouštět adresu setrvávání během nemoci pouze v lékařem povolených hodinách

Nutno dodat, že i zde platí pravidlo, že dobu vycházek stanovuje lékař a to v rozmezí od sedmi do devatenácti hodin na dobu maximálně šesti hodin.

Výhody eNeschopenky

Elektronická neschopenka tedy přináší nemocným pohodlnější cestu k oznámení své nemoci zaměstnavateli.

Jednou z hlavních výhod je fakt, že s Průkazem o dočasné pracovní neschopnosti nemusí chodit za zaměstnavatelem, protože zaměstnavateli je přes datovou schránku automaticky zaslána.

Ulehčení administrativy platí i pro osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). Přesto jim ale přibila jedna povinnost – po ukončení pracovní neschopnosti musejí vyplnit hlášení o ukončení, které je pak třeba osobně, elektronicky nebo poštou podat na Českou správu sociálního zabezpečení.

eneschopenka

 Zdroje:  Nzip, Vema, Moje ambulance