Proč byste měli jíst kváskový chleba

Proč byste měli jíst kváskový chleba

Možná jste už od známých slyšeli, že byste měli chleba zcela nahradit kváskovým pečivem, že je mnohem zdravější, pro mnohé chutnější a že má nespočet výhod. Možná vám už i nabízeli kvásek, který si pěstují doma a pravidelně z něj pečou chléb. Skutečně je to takový zázrak jak všichni tvrdí a nezbytná součást zdravé výživy a zdravého životního stylu?

Vezměme to však od začátku. Co přesně je ten tolik opěvovaný kvásek? V podstatě je to jen směs mouky a vody, která díky bakteriím a kvasinkám začne přirozeně kvasit. Díky těmto bakteriím získává charakteristickou nakyslou chuť a také déle vydrží a nezplesniví. Proces kvašení neboli fermentace napomáhá také rozhlasu sacharidů a kváskový chléb tak nezvyšuje hladinu krevního cukru tolik, jako konzumace chleba kypřeného droždím.

A to je teprve první výhoda z mnoha. Chléb z kvásku je díky delšímu kynutí také lépe stravitelný a to proto, že v těstě se kyselina fytoová rozkládá už v době kvašení a střeva potom mají méně práce s trávením, jsou méně zatěžovaná a lépe vstřebají živiny. Také díky němu vydržíte déle sytí a nebudete mít hned chuť se ládovat něčím dalším. Kvásek také zabraňuje nadměrnému množení škodlivých kvasinek a plísní v organismu a pomáhá tak mimo jiné i imunitnímu systému v zabraňování rozvoje mykóz.

Většina pečiva na pultech obchodů je z velké části tvořena bílou pšeničnou moukou. Ta nám neposkytuje dostatek živin, zalepuje střeva a zbytečně je zatěžuje. Je tedy vhodné používat jiné mouky, celozrnné, žitné, špaldové a další, ty však pomocí droždí tolik nenakynou a méně se proto používají. To však pro kvásek není problém.

Je tak tedy pravda, že kváskové pečivo je skutečně mnohem zdravější než obyčejný chléb z droždí a bílé mouky, a pokud se vám nechce péct ho doma, jistě není problém najít lokálního pekaře, který ho vyrábí.