Jablka jsou zdravější, než si myslíte

Jablka jsou zdravější, než si myslíte

O tom, že ovoce a zelenina jsou pro nás zdravé a obsahují spoustu vitamínů i dalších látek, které potřebujeme, se učíme už odmala. Ale věděli jste například, že podle vědců je jablko druhé nejzdravější ovoce vůbec nebo že podle některých údajů má rajče ještě více vitamínů než avokádo? Jaký je podle vědců tedy žebříček nejdravějších druhů ovoce a zeleniny a co by rozhodně ve vašem jídelníčku nemělo chybět?

Z ovoce první místo obsadily brazilské bobule acai, které obsahují největší množství antioxidantů ze všeho ovoce vůbec. V našich končinách je jen těžko seženeme čerstvé, a proto se raději pojďme zaměřit na ovoce, které si v ideálním případě můžete sami vypěstovat na zahrádce. Právě to je pro nás nejzdravější, už jen z toho důvodu, že se nemusí převážet přes půl světa a nedozrává na umělém osvětlení a neobsahuje zbytečné chemikálie. Sezonní ovoce je pro nás prostě nejlepší. Jasným důkazem jsou jablka, která se pyšní opravdu vysokým obsahem vlákniny, snižují cholesterol v krvi a mají protizánětlivé účinky.

Skvěle si vedou i ostružiny, které jsou dobré na posílení pamětní a obsahují antioxidanty, vitamin C, B a K a vlákninu a mnoho dalšího. Borůvky pomáhají zpomalit proces stárnutí a udržovat mozek v dobré kondici. Draslík, hořčík, zinek a vitamíny A, B, C a E najdete v jahodách, mimo to jsou dietní a obsahují důležité organické kyseliny. Na posílení nervů potom pomůžou meruňky nebo švestky.

Když se přesuneme k zelenině, protože příliš mnoho ovoce škodí, nejlépe si vede zelenina z našich zahrad. První místo obsadil celer, s nízkým obsahem kalorií a vysokým obsahem vlákniny se hodí do každé diety a díky vitamínům A, C, E a K posílí oslabený imunitní systém. Kdo by potom do obyčejné petržele řekl, že zvyšuje chuť k jídlu, ale má i afrodisiakální vlastnosti. Proto nezapomínejte do svého jídelníčku zařazovat dost ovoce a zeleniny.