Kdy nechodit do sauny a proč? Vyvarujte se těmto situacím

Kdy nechodit do sauny a proč? Vyvarujte se těmto situacím

Saunování je vnímáno jako součást zdravého životního stylu. Sauna posiluje imunitu, snižuje stres, pomáhá při mnoha zdravotních problémech a při odbourávání tuku. Věděli jste však, že saunování při nachlazení, nebo sauna v těhotenství má na lidský organismus negativní účinky? Pokud si nejste jistí, jak dlouho po nemoci nechodit do sauny, přečtěte si náš článek. Poradíme vám, kdy nechodit do sauny, abyste se vyvarovali nepříjemným zážitkům a zdraví nebezpečným situacím.

Kdy vynechat saunu

Sauna je oblíbená nejen jako prostředek relaxace, ale i detoxikace. Přestože má saunování dlouhou tradici a pozitivní vliv na zdraví, existují situace, kdy byste měli přemýšlet dvakrát, než se vydáte do horkého prostředí sauny. Podívejte se na případy, kdy se nemá chodit do sauny.

Kdy nechodit do sauny?

Kardiovaskulární problémy

Jaký vliv má saunování na srdce? Jestliže trpíte kardiovaskulárními problémy, měli byste být opatrní při návštěvě sauny. Důvodem jsou vyšší teploty. Protože rozšiřují cévy, mohou zvýšit srdeční tep a krevní tlak. Ti, kteří se potýkají s hypertenzí, nebo mají historii srdečních onemocnění, by se měli sauně vyhnout, anebo se alespoň před návštěvou sauny poradit s praktickým lékařem.

sauna tehotenstvi

Těhotenství

Sauna uvolňuje bolavé svaly, proto mnozí v těhotenství navštěvují tato zařízení. Je však potřeba mít se na pozoru, a jste-li gravidní, měli byste zvážit návštěvu sauny. Důvodem je riziko hypertenze. Vysoká teplota v sauně totiž ovlivňuje tělesnou teplotu matky a tedy i teplotu plodu.

Je prokázáno, že tělesná teplota nad 38 °C může během těhotenství způsobit potíže. Studie ukazují zvýšené riziko defektů narozených dětí u toho, kdo své tělo vystavoval zvýšené teplotě v prvním trimestru těhotenství. Pokud jste tedy na počátku gravidity, obecně není doporučeno saunování, jelikož je váš plod v prvních třech měsících těhotenství nejvíce ohrožen. S přibývajícími měsíci se riziko snižuje.

Dalším rizikem je i pára, která může zvýšit krevní tlak. Důsledkem může být nevolnost, dehydratace a kolaps, jelikož sauna způsobuje zátěž na krevní oběh.

Děti

Od kdy mohou děti do sauny? Ačkoliv v severských zemích lidé prakticky žijí saunováním již od útlého věku, u nás se odborníci shodují v tom, že děti mladší 3 let by saunu neměli navštěvovat kvůli riziku dehydratace, nevolnosti a z hygienických důvodů.

Od 3 let je sauna zcela bezpečná a doporučená pro pozitivní účinky na děti. Studie dokazují, že děti, které se pravidelně saunují, jsou méně často postiženy infekcemi horních cest dýchacích. Průběh nemocí je lehčí a nevznikají další komplikace.

sauna nachlazeni

Nachlazení, infekce a nemoci

Funguje na ucpané dutiny sauna? Ano, pára totiž uvolňuje ucpané nosní dutiny při nachlazení. Ale pozor! Váš organismus je při nemoci výrazně oslabený. Vysoké teploty mohou zvýšit teplotu těla až o dva stupně, což může narušit přirozené ozdravné procesy. Navíc hrozí dehydratace.

Saunování při nachlazení tedy obecně není doporučeno. Pokud máte rýmu, nebo trpíte jiným respiračním onemocněním či infekcí, vyvarujte se návštěvy sauny. Nejen, že vysoká teplota v sauně může způsobit, že se sliznice v nose a krku vysuší, což může vést k podráždění a zhoršení příznaků rýmy. Navíc hrozí přenos nemoci na ostatní osoby.

Jak dlouho po nemoci nechodit do sauny? Po nemoci vyražte do sauny ve chvíli, kdy nebudete pociťovat žádné příznaky nemoci. Pokud si chcete být jistí, dejte si alespoň týdenní pauzu.

Antibiotika

Sauna a antibiotika? Berete-li antibiotika, vyvarujte se návštěvy sauny. Lidský organismus je výrazně oslaben a vysoké teploty mu akorát uškodí. Po dobrání antibiotik pak vyčkejte alespoň týden, než navštívíte saunu.

Kožní problémy

Pokud vás trápí kožní problémy, jako je například ekzém či lupénka, do sauny nechoďte. Vlivem vysokých teplot se může kožní onemocnění podstatě zhoršit.

sauna kozni problemy

Po fyzické námaze

Tělo reaguje na fyzickou zátěž a teplo stejně – pocením. Důležitá je hydratace. Jestliže jste sportovali, měli byste doplnit tekutiny a před návštěvou sauny si dát pauzu. Vaše tělo potřebuje čas na obnovu a regeneraci.

Po konzumaci jídla

Sauna před jídlem je stejně špatná jako sauna po jídle. Po jídle si dejte alespoň dvouhodinovou pauzu, než se vydáte do sauny. Nejprve musí vaše tělo vytrávit, aby nehrozila nevolnost.

Konzumace alkoholu

Před saunováním nekonzumujte alkoholické nápoje. Alkohol rozšiřuje cévy, zvyšuje krevní tlak a dehydratuje a sauna dělá to samé. Kombinace sauna a alkohol může vést k nevolnosti, omdlení a v horších případech k úpalu, infarktu, arytmii a mozkové mrtvici.

sauna alkohol