Jak na spáleniny od slunce

Jak na spáleniny od slunce

Málokdo se s tím nikdy nesetkal. Začíná léto, sluneční paprsky nás příjemně hřejí na obličeji a my máme chuť si jich po dlouhé zimě užívat plnými doušky, aniž bychom si vůbec připustili, že pro nás mohou být i nebezpečné. Někteří lidé žijí v mylné představě, že k tomu, aby dostali úpal, nebo si spálili kůži do červena, musí vycestovat někam daleko na jih. Spálit se ale můžeme klidně i doma na zahradě.

Nicméně i na dovolených máme často tendenci sluníčko podceňovat. Spousta z nás si chce užít týden u moře naplno a tráví tak na slunci 90 % svého času, aniž by se pravidelně mazali, nebo se přes pravé poledne schovali do stínu. Často to potom dopadá tak, že po prvním dni strávíme zbytek dovolené v lepším případě v tričku a v horším nás čeká pár dní na hotelovém pokoji.

Spálení od slunce vznikne velmi snadno. Obzvláště ve vodě, kam se před teplem chodíme nejčastěji „ukrýt“, spaluje naši kůži sluníčko nejvíc. Vodní hladina odráží sluneční paprsky tak, že nás slunce opaluje nejen seshora, ale v odrazu i zezdola z vodní hladiny.

Projevy spálené kůže od slunce mohou být různé od těch nejčastějších, které se projevují zarudnutím pokožky, až po vznik bolestivých puchýřů. Spálení kůže je často doprovázeno i bolestí hlavy, únavou a horečkou.

Abychom si spálená místa ošetřili, naštěstí nemusíme chodit k lékaři. Bohatě postačí nejbližší lékárna, kde seženeme všechno, co na první pomoc i následnou péči o spáleniny potřebujeme. Existuje spousta krémů po opalování, které naši pokožku dokáží zklidnit a pro těžší případy spálenin zde najdeme i první pomoc v podobě Panthenolu a jemu podobných výrobků.

Někdy nás však nejhorší fáze spálení potká v době, kdy jsou lékárny otevřené. Zarudlá a bolestivá kůže se totiž ne vždy objeví bezprostředně po kontaktu se sluníčkem, ale často nás překvapí až večer o několik hodin později. I v tomto případě však existují triky, kterými si můžeme od nejhoršího pomoct. Důležité je výrazně zvýšit pitný režim. Spálení od slunce totiž vyžaduje dostat do těla co nejvíce tekutin, v opačném případě by hrozila dehydratace. S rychlou úlevou od spálenin nám mohou pomoci i věci, které máme běžně v ledničce. Zkusit můžeme například tvaroh, bílý jogurt nebo okurku.